3 Iconische modellen van Citroën
De naam Citroën staatonlosmakelijk verbonden aan een groot aantal modellen. De geschiedenis van Citroën kent hoge pieken en weinig dalen, vele memorabele auto’s en eigenzinnige beslissingen. Vandaag leggen we focus op drie iconische modellen van Citroën, nl. de Citroën 2cv of 2pk, de Citroën Dyane en de Citroën Méhari. Als je het genot van deze iconische wagens zelf (terug) wil beleven kan je deze bij ons huren, dit is mogelijk vanaf een halve dag.
2cv (2pk’tje)
In 1933 ontstaan in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Italië ideeën over kleine en goedkope auto's voor het volk. In Frankrijk komt Citroën met de 2cv, die de codenaam TPV kreeg.
Door middel van een stuk papier maakte de toen net nieuwe Citroën baas Pierre Boulanger duidelijk waaraan de auto voor het volk moest voldoen:
- Plaats voor twee boeren en een ton van 50 literwijn.
- Moet een mand eieren over een vers geploegde akker kunnen vervoeren zonder te breken.
- Verbruik moet rond 1:33 liggen (+/- 3 liter /100km).
- Eenvoudige bediening zodat de boerin er ook in kan rijden.
- Een derde van de prijs van de Traction Avant.
- Je moet er met een hoed op in kunnen zitten.
- Uiterlijk is onbelangrijk.
De pers was sterk verdeeld doordat de Citroën 2cv in het niets viel bij de andere auto's die alleen voor de rijken bereikbaar waren. Het merendeel van de aanwezigen vond hem lelijk, een enkele dacht daar anders over, maar iemand schijnt gezegd te hebben dat de Zwaan (toen het merk embleem van Citroën) een lelijk eendje had uitgebroed, vandaar de bijnaam.
De productie en verkoop startte langzaam op aan het einde van 1949, door het gebrek aan geld en grondstoffen, maar kwam later wat meer op gang. De eerste kopers werden goed uitgezocht:
· Boeren, de eigenlijke doelgroep
· kunstenaars voor de gratis publiciteit
· middenstanders en artsen van het Franse platteland
De Citroën 2cv is in meer dan dertien landen gebouwd. Er zijn zelfs in de arme landen A-types nagemaakt! De laatste Citroën 2cv liep in 1990 van de band in Portugal en wereldwijd zijn er meer dan vijf miljoen van verkocht.
Bijnamen van de 2 CV: La Deuche (Frankrijk) / De Geit (België)/ Lelijke eend (Nederland) / Einepyk (Friesland) / Ente (Duitsland) / Tin Snail(Engeland) / Kachna (Tsjechië)
Bij De2Pk’tjes hebben we volgende modellen van de 2CV te huur:
· Citroën 2cv Charleston te huur
· Citroën 2cv Cocorico te huur
· Citroën 2cv Spécial te huur – geel
· Citroën 2cv Spécial te huur – rood
Dyane
in de jaren ’60 was het niet alleen Citroën die scoorde met eenvoudige kleintjes. De 2CV kreeg het moeilijker dan ooit door de komst van de Renault 4. Toenmalige directeur Pierre Bercot wilde snel een echte concurrent voor de R4.
Bercot stelde zelf het eisenpakket op:
· concurreren met de Renault 4
· vijfde deur zoals de Renault 4
· niet meer dan 2 fiscale pk's, de Renault 4 viel in een hogere klasse
· low budget, dus zo veel mogelijk hergebruik van onderdelen van de Ami en Citroën 2CV
· de auto moest op dezelfde productielijn als de Citroën 2CV gemaakt worden
Vooral dit laatste is bepalend geworden voor de Citroën Dyane, door van dezelfde productiefaciliteiten gebruik te maken als van het 2pk’tje konden ze de productiekosten beperken. Om stevig te zijn mochten de deuren niet vlak zijn. Ideaal gezien moesten ze dus bol worden. Omdat hiermee de totale breedte van de auto die van de 2CV-productielijn zou overschrijden, zijn de deuren hol gemaakt.
Het chassis van de Citroën Dyane is identiek aan dat van de Citroën 2CV. Oorspronkelijk had de Citroën Dyane een 425 cc motor, in 1968 volgde de 435 cc en de 602 cc motor (de Dyane 6). Vanaf 1977 had de Citroën Dyane schijfremmen voor.
Ondanks dat de Citroën Dyane in feite niet veel meer was dan een modernere, opgewaardeerde versie van de toen al oudere Citroën 2CV werd de Citroën Dyane met een totale productie van bijna anderhalf miljoen exemplaren best een succes, vooral in landen als Engeland en Italië. Het succes was echter niet groot genoeg om de verouderde Citroën 2CV uiteindelijk te kunnen vervangen, waardoor de productie van de Citroën Dyane in 1983 is gestaakt terwijl de 2CV nog tot 1990 in productie bleef.
Bij De2Pk’tjes kan je een mooie Citroën Dyane huren.
Méhari
De Citroën Méhari is gelanceerd in mei '68 en is een vrijetijd voertuig avant la lettre. Deze polyvalente, pretentieloze, praktische en zuinige auto onderscheidt zich door zijn ingenieuze carrosserie van ABS plastiek, waardoor hij tegelijk erg licht (525kg) en corrosie bestendig is. Na bijna 145,000 exemplaren is de productie van de Citroën Méhari gestopt in 1987. Deze lichtgewicht terreinauto is voornamelijk gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. Huur onze oranje Méhari en voel je net als een 'Gendarme de St-Tropez' in de Vlaamse Ardennen. Onze Méhari is voorzien van vier gordels waardoor er maximaal vier personen kunnen plaatsnemen, ook in combinatie met kinderen. Zowel de zijkanten als het dak kunnen bij goed weer eraf.
De naam Citroën Méhari verwijst naar het woord méhariste. Een méhariste was den bijnaam voor de Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.
Bij De2Pk’tjes kan je een oranje Citroën Méhari huren.
Een rit met een 2cv, Dyane of Méhari cadeau doen?
Een verjaardag, jubileum, uit liefde of iets anders te vieren? Een 2pk huren, Dyane huren en/of Méhari huren? Schenk een originele cadeaubon! U kiest het bedrag, de begunstigde kiest wanneer hij die wilt gebruiken! De ontvanger kan dan met ons een afspraak maken om de cadeaubon te verzilveren en te gaan genieten met onze mooie 2pk’tjes.
De geschenkbonnen zijn steeds één jaar geldig, opgelet: niet inwisselbaar voor cash. Wij sturen je de cadeaubon op per mail (na ontvangst betaling) zodat je deze zelf direct kan uitprinten. Ideaal als je jouw geschenk direct wil geven! De cadeaubon kan je rechtstreeks per mail verzenden naar de begunstigde of zelf afdrukken. Je kan deze 24/07 bestellen en ontvangen.
Koop hier je cadeaubon.
Volg ons op Sociale Media
Lees ook:
- EEN 2CV HUREN, DYANE HUREN OF MÉHARI HUREN?